سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به یکى از کسانى که بدو سخنى گفته بود و از مقدار وى بزرگتر مى‏نمود فرمود : ] پر نیاورده پریدى و در خردسالى بانگ در کشیدى . [ و شکیر ، نخست پرهاست که بر پرنده روید ، پیش از آنکه نیرومند و استوار شود ، و سقب شتر خردسال است و شتر بانگ بر نیاورد مگر آنگاه که فحل گردد . ] [نهج البلاغه]
آمار

بازدید امروز :46
بازدید دیروز :571
کل بازدید :3114975
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/10
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

دیدار از مراکز زرتشتی در استان یزد (5) / اشتباه ها در بنرهای انجمن زرتشتیان یزد در دخمه + تصویر10 فروردین 1395 (ادامه)
دو دخمه ی همجوار یزد و زمین های اطراف آن را به منظور مراقبت، با دیوار، محصور کرده اند و در اختیار انجمن زرتشتیان یزد است. این انجمن از هنگام ورود تا درون دخمه بر فراز کوه، هفت بنر در توضیح دخمه و چگونگی برخورد زرتشتی ها با اموات، نصب کرده اند.
در دیدار از دخمه ها، لغزش هایی در توضیحات بنرها دیدم که ذیل تصویرشان می آورم. (بعضی تصویرها که نوشته های آنها ریز است، با کلیک بر آنها بزرگ تر خواهند شد.)

1111یک ایراد به زرتشتی ها این است که دخمه گذاری سبب نشر بیماری ها میان مردم می شود. انجمن زرتشتیان به اشتباه در پاراگراف دوم ادعا کرده که دخمه ها ده ها فرسنگ (هر فرسخ حدود شش کیلومتر) با روستا و آبادی فاصله داشته اند در حالی که فاصله ی دخمه ی اله آباد تا خانه های مسکونی قدیمی و آتشکده ی آن (که بیش از صد سال از ساخت آن می گذرد)، بعید است به دو کیلومتر برسد. فاصله ی دخمه های یزد نیز تا خانه های قدیمی آن بعید است بیش از یکی دو فرسنگ فاصله داشته باشند.
فاصله ی یزد تا اردکان ده فرسخ است بنابر این ادعای فاصله ی ده ها فرسخی میان دخمه ها تا محل مسکونی یعنی در گذشته، از یزد تا نایین زرتشتی وجود نداشته است!

102
صداقت اقتضا می کرد در این تابلوها به خرافه های زرتشتی ها نیز در مراسم تدفین اشاره می شد. یکی از آن برنامه ها «سگ دید» است که هانرى رونه دالمانى در سال 1907 میلادی به ایران آمده و این کار خرافی را گزارش کرده است.

تابلو دخمه 3انجمن زرتشتیان یزد برای معقول نشان دادن کارهایشان? در این تابلو توضیح داده که برای نشر نیافتن بیماری های واگیردار? کارکنان دخمه به روستاها نمی رفتند.
غافل از اینکه در همین مکان اتاق های متعدد وجود دارد برای مجالس یادبود اموات. بنابراین اگر کارکنان دخمه به روستا نمی رفتند مردم سراغ آنها می آمدند و احتمال نشر بیماری های واگیردار، منتفی نیست.تابلو دخمه 4

105

آیا غیر از سالارها، انواع حشرات و پرندگانی غیر از لاشخورها، حق ورود به درون دخمه را نداشتند؟!
فرق است بین اینکه موجودات زیر خاک، بدن را بخورند و پرندگان هوا. مادری که پس از گذاردن فرزندش در دخمه، پرنده ها را در رفت و آمد نزد جسد می بیند، از نظر عاطفی بسیار بیشتر ضربه می بیند.
وقتی که جنازه بالای کوه است حیوانات دیگرغیر از کرکس نیز می توانند سراغ جسد بروند و چه بسا آنها قطعاتی از جسد را به جاهای دیگر ببرند.
اگر در گوگل کلمه های «دخمه زرتشتیان بهداشت ممنوع» را جستجو کنیم می بینیم که ـ برخلاف ظاهر آنچه در آخرین پاراگراف آمده ـ رژیم سابق بخاطر امور بهداشتی، دخمه گذاری را ممنوع کرد نه اینکه خود زرتشتی ها از این کار خودداری کرده باشند. صداقت اقتضای صراحت دارد.

تابلو دخمه 6
در شماره 1 این اشتباه وجود دارد که هرچند با دخمه گذاری، خاک آلوده نمی شد اما سبب آلودگی هوا شده، دست کم مأموران دخمه را آلوده کرده چه بسا آنها بیماری های واگیردار را به دیگران سرایت می داده اند.
نیز این ادعا که اگر زرتشتی ها اجسادشان را دفن می کردند، امروزه با کمبود زمین مواجه می شدیم نیز نادرست است؛ زیرا مسلمان ها بیش از هزار سال است که امواتشان را دفن می کنند اما با چنین مشکلی مواجه نشدیم. پس از گذشت چند سال از دفن مرده به گونه ای که بدنش از بین برود، می توان در همان مکان دوباره مرده دفن کرد.
به فرض که این ادعا درست باشد که بزاق دهان لاشخورها سبب از بین رفتن میکروب در جسد شوند، آیا بزاق دهان پرندگان گوشتخوار دیگر و حشرات که عادتا می آمده اند نیز همین خاصیت را دارند؟ میکروب هایی که به پا و بدن لاشخورها و حشرات می چسبید، چگونه از بین می رفت؟ از سوی دیگر بعید است پرنده ها با سرعت، چنان گوشت بدن را می خورده اند که هیچ گوشتی در لابه لای استخوانها باقی نماند.
شماره 2 درست نیست چون حشراتی از قبیل مگس و کک از جمله عوامل نشر بیماری های وبا و حصبه و طاعون اند. بنابراین دخمه گذاری اموات مبتلا نه تنها کار درستی نیست بلکه سبب شیوع بیشتر بیماری می شود و اگر در گذشته چنین می کرده اند، کاری اشتباه بوده است.
به فرض که شماره 3 درست باشد و در سیبری امکان دفن نبوده و ناچار بوده اند مردگان را خوراک پرندگان کنند، دلیل نمی شود در جاهای دیگر که ضرورت ندارد، چنان کنند و تا هزاران سال ادامه دهند. این مثل این است که شرایط آب و هوایی کویری یزد اقتضا می کرده که برای خانه ها بادگیر بسازند و زرتشتی ها پس از مهاجرت به امریکا و اروپا که ضرورتی برای این کار نیست تا هزاران سال همچنان برای خانه هایشان بادگیر بسازند. هیچ انسان عاقلی چنین چیزی را نمی پذیرد.

107

شاید هدف از جمله ی پایانی که مرگ را سرآغاز شادی در بنر نوشته اند برای این باشد که زرتشتی ها عالم پس از مرگ را فقط خوبی بدانند و نگران ناحق بودن دینشان نباشند و اگر زرتشتی ای متوجه شد که دینش پایه های محکم ندارد، نگران عذاب های پس از مرگ نباشد در حالی که از نظر اسلام، همیشه انسان باید مراقب اعتقادات و رفتار خود باشد و الا چه بسا از هنگام مرگ، با عذاب های دردناک مواجه باشد.


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل